Grupė iš viso yra išleidusi 9 studijinius albumus, kurių 5
yra tapę platininiais (JAV rinkoje jų parduota daugiau nei milijonas kopijų).
Grupė žinoma dėl pora metų trukusio „Ticketmaster“ kompanijos, Amerikos
koncertų salių monopolininkės boikoto. Portalo Allmusic laikoma dešimto
dešimtmečio populiariausia Amerikos rokenrolo grupe.
Studijiniai albumai:
„Ten“ (1991)
Pirmasis studijinis albumas. 13 kartų platininis (>1 mln.
kopijų parduota JAV), deimantinis (>10 mln kopijų parduota JAV) albumas –
komerciškai sėkmingiausias Pearl Jam
albumas. Pavadinimas – krepšininko Mookie Blaylock, kurio vardu grupė
pradžioj buvo pasivadinusi, numeris. Įrašius albumą iš grupės pasitraukė
būgnininkas D. Krusen, pradėjęs reabilitaciją nuo alkoholizmo. Jį koncertiniams
turams pakeitė D. Abbruzzese. Turuose Pearl Jam asistavo Red Hot Chilli
Peppers. Apšildydami tokią grupę jie gavo galimybę būti išgirsti klausytojų.
Tekstų temos: depresija, savižudybė, benamiai, psichiniai
ligoniai, nelaiminga meilė. Muzika pilna sodrių gitaros melodijų (Jimi Hendrix,
Vaughman įtaka), kompoziciškai dalis kūrinių šauniai sukurti. Vokalistas moka
perteikti tekstus, ir rėksmingas, ir lyriškas (Robert Plant įtaka). Geras
grunge albumas. Beje, albume yra „Master/Slave“ kūrinys, kurio viena dalimi
albumas prasideda, kita dalimi, įrašyta kaip slaptas takelis (prasideda po
paskutinės dainos „Release“ praėjus 10 sekundžių), baigiasi.
Dainų tikrai keletas yra vertų atskirai paminėti. Pati
pačiausia matyt - “Alive“. Gal dėl
to, kad tai buvo viena pirmųjų dainų, kurios gitaros solo partiją išmokau
groti. Kūrinio posmeliai –ramūs, skaudūs išgyvenimai, priedainiai – rėksmingi,
siekiant kabintis į gyvenimą. O visas kūrinys dinamiškai nueina į nuostabią
kulminacinę gitaros solinę melodiją. Tekstas – dalinai tiesioginiai vokalisto
asmeniniai išgyvenimai – paauglys sūnus sužino, kad jis visą gyvenimą gyvena su
patėviu, o jo tikrasis tėtis jau miręs, tuo tarpu motina pradeda seksualiai
priekabiauti prie subrendusio jaunuolio. Taigi, jaunuoliui belieka kabintis
pačiam į gyvenimą.
„Vs.“ (1993)
Antrasis studijinis albumas, 7x platininis. Savo laikais pasiekė
rekordą, kaip albumas, kurio parduota daugiausia kopijų pirmą savaitę (>950
000, rekordas išsilaikė 5 metus). Ilgiausiai išsilaikęs Pearl Jam albumas
Billboard viršūnėje (5 savaites). Šis albumas laikomas tuo momentu, kada Pearl
Jam populiarumu aplenkė Nirvaną, savo muzikos stiliaus kaimynę. Muzika
sunkesnė, tekstų tematika įvairiausia: nuo vaikų engimo, ginklų kultūros iki
rasizmo policijoje. Albumo pavadinimas pradžiai turėjo būti „Five Against One“
(pagal dainos “Animal“ tekstą), tačiau paskutinę akimirką buvo pakeistas į
„Vs.“, kaip pagrindinė konflikto tema, pasirodanti didžiojoje dalyje dainų.
Beje, dėl vėlyvo pavadinimo pakeitimo yra skirtingų albumo viršelio versijų.
Albumą reklamuojančio turo metu grupė išsiaiškino apie arenų monopolininkės
Ticketmaster gaunamus pelnus (daugiau nei 30% bilietų kainos sudarydavo
papildomi mokesčiai), tad nuo 1994 vasaros grupė pradėjo šios kompanijos
boikotą, siekdami sumažinti bilietų kainas gerbėjams.
Daina iš albumo: „Rearviewmirror“.
Intensyvus ritmas, intensyvi dinamika. Viena pirmųjų dainų, sukurta tik Eddie
Vedder, atlikta visiškai pagal jo įsivaizdavimą. Kūrinio pabaigoj girdima, kaip
būgnų lazdelės atsitrenkia į sieną, nes būgnininką per įrašų sesiją įkyrėjo
prodiuseris. Po šios dainos sesijos būgnininkas sudaužė ir išmetė vieną iš
būgnų :). Tekstas apie jausmą, kai sėdi
mašinoj ir bėgi nuo kažko nemalonaus, blogos situacijos ar pan.
„Vitalogy“ (1994)
Trečiasis „Pearl Jam“ studijinis albumas, populiarumu
prilygęs savo pirmtakams. Per pirmąją savaitę JAV šio albumo buvo parduota >900
000 kopijų. JAV jis tavo 5 kartus platininis. Muzika gerokai įvairesnė nei
pirmuosiuose dviejuose albumuose – yra ir ryškių agresyvių roko dainų, ir
baladžių, ir eksperimentinių takelių (kokie trys). Pirmas Pearl Jam albumas,
kuriame mažai solo gitaros partijų. Įdomu tai, kad įrašinėjant šį albumą buvo
didžiausia vidinė trintis tarp grupės narių per visus laikus. Bebaigiant įrašus
būgnininkas Dave Abbruzzese buvo atleistas, o jį pakeitė pirmasis „Red Hot
Chilli Peppers“ būgnininkas Jack Irons. Albumo dainų tematika – šlovės kaina, privatumo
netekimas, taip pat pora dainų apie meilę. Albumo pavadinimas ir
apipavidalinimas nusižiūrėtas nuo 20 amžiaus pradžios vadovėlio apie mediciną,
„Vitalogy“ daugmaž išvertus reiškia mokslas apie gyvenimą. Kaip allmusic
komentuoja šį albumą: „Pearl Jam are at their best when they're fighting,
whether it's Ticketmaster, fame, or their own personal demons.“
Daina iš albumo – „BetterMan“. Fantastiška melodinė daina, tikra popso klasika. Parašyta Eddie
Vedder, jam dar jaunam esant. Baladė apie moterį, įstrigusią santykiuose su
netinkamu vyru. Vieno koncerto metu Eddie Vedder pasakė: "it's dedicated
to the bastard that married my Momma."
„No Code“ (1996)
Ketvirtasis studijinis albumas. Platininis. Muzikaliai dar
labiau atitolęs nuo pirmųjų albumų. Taip, yra pora tikrų roko gabalų, tačiau
didelė dalis dainų – baladės ar eksperimentiniai kūriniai. Turbūt pirmasis
Pearl Jam albumas, kurio dvasia slypi ne nuožmiajame roke, bet dainingose
baladėse. Rytų kultūros įtaka dalinai jaučiama, dvasiniai ieškojimai tekstuose.
Muzikantai baigia subręsti, išaugti iš jaunatviško šėlsmo. David Browne žodžiais:
"No Code displays a wider range of moods and instrumentation than on any
previous Pearl Jam album."
Kūrinys iš albumo: „InMy Tree“. Čia būgnininkas turėjo darbo. Tiksliau, gal kiti muzikantai čia
jam leido pasireikšti. Teksto prasmė? Kas ten žino tą Vedderį. Gal apie jaukią
asmeninę erdvę, kurioje gali būt pats savimi, pats su savimi, savo mintyse,
netrikdomas šlovės spindulių.
„Yield“ (1998)
Penktasis grupės studijinis albumas. 2 kartus platininis
(komerciškai sėkmingesnis, nei praeitas albumas). Paskutinis, kurį įrašė su
būgnininku Jack Irons. Albumo dainų studijiniam užbaigimui Eddie Vedder leido
prisidėti visiems grupės nariams, taip sukurdamas puikią atmosferą grupėje
(visi jautėsi esantys reikalingi). Muzikaliai albume sugrįžta prie tikro roko
skambesio, koks buvo pirmuosiuose albumuose. Tekstai kai kurių dainų įkvėpti
klasikinių kūrinių (Bulgakovo „Meistras ir Margarita“ ar Bukowskio veikalų),
pagrindinės tematikos ne apie tai, kaip blogai yra gyventi (kas vyravo ankstesniuose
albumuose), bet apie tai, kad gyvenimas yra gražus ir reikia ieškoti sprendimų
iškilusioms problemoms. Dar vienas albumas, turintis „paslėptą dainą“ –
paskutinėje dainoje po geros pusės minutės trukmės pauzės atsiranda dar vienas muzikinis intarpas.
Daina
iš albumo – „Do The Evolution“. Apie
žmonių evoliuciją. Gal sakykim techninę evoliuciją – gyvenam Žemėje, kuri
skaičiuoja kelis milijardus metų ir mes per kelis šimtmečius ją pavergėme
technologijomis. Betarpiška meilė technologijoms – žmonijos pražūtis. Pearl Jam
nelinkusi kurti muzikinių klipų savo dainoms, nes, pasak Vedderio, muzikiniu
klipu tu klausytojui suteiki konkretų, „straight forward“ kūrinio suvokimą,
nepalikdamas pačiam klausytojui interpretacijos laisvės. Komercine prasme klipų
nekūrimas yra blogis, nes kūriniai nepatenka į masinės sklaidos priemones kaip
MTV, todėl prodiuseriams labai nepatiko, kad Pearl Jam nekuria klipų. Kodėl
visą šitą klipų teoriją dėstau? Nes „Do The Evoliution“ kūriniui buvo sukurtas
klipas, pirmas nuo 1992 metų. Iš tiesų, gerai animatoriai padirbėjo. Ai,
beklausant šio kūrinio labai užsisvajojau, kad žiauriai norėčiau šį kūrinį
gyvai atlikt.
„Binaural“ (2000)
Šeštasis grupės studijinis albumas, pirmas netapęs
platininiu, JAV rinkoj tapo tik auksiniu. Galima sakyti šiame albume Pearl Jam
bando pabėgti nuo grunge stiliaus, kuriuo jie išpopuliarėjo. Taip, yra trys
tikrai gerai sukalti gero roko kūriniai, tačiau didžioji dalis kūrinių daugiau
eksperimentiniai, artėjantys prie psichodelikos (albumo žanras wiki - alternative
rock, art rock, psychedelic rock). Išties pora kūrinių yra visai nebloga
psichodelika. Beje, įrašinėdami albumą jaunuoliai turėjo keblumų, nes Vedderis
kuriuo tais laiku buvo kūrybiškai išsekęs, posmo nesudėdavo, o gitaristas
McCready išėjo gydytis priklausomybės vaistams. Albumo pavadinimas atspindi
binaurinę garso įrašymo technologiją, kuri dalyje kūrinių buvo panaudota.
Binaurinė technologija – erdvinio garso suvokimo pojūčio sukūrimas,
paprasčiausias įrašymo principas: ant muliažinės galvos vietoj ausų uždedami du
mikrofonai, kurie atskirai įrašo skirtingus garso kanalus (dešinį, kairį). Kas
dar... Turbūt pirmą kartą Pearl Jam muzikoje skamba ukulelė („Soon Forget“
daina), jau trečias albumas, turintis „paslėptą garso takelį“. Pirmasis
albumas, kurio įrašuose dalyvavo būgnininkas Matt Cameron. Albumo tekstai
niūrūs, atspindintys socialines problemas. Albumo viršelyje panaudota Hubble
teleskopu daryta nuotrauka! Ai tiesa, šį albumą reklamuojamame ture Europoje
per Roskilde festivalį įvyko tragedija ir devyni klausytojai buvo sutrypti,
miniai besiveržiant prie scenos.
Daina iš albumo – „Nothingas It Seems“. Lyginama su „Pink Floyd“ stiliumi. Iš tiesų tokia lėta, sunki
tiek melodiškai, tiek teksto prasme. Parašyta bosisto, kuris šios dainos
įrašuose naudojo kontrabosą, o gitaristas daug su efektais žaidė, kurdamas
garso iškraipymus. Tekstas – apie vaikystę ar tiesiog gyvenimą mažame
agrariniame miestelyje.
„Riot Act“ (2002)
Septintasis studijinis albumas. Albumo tematika, matyt po
grupę ištikusios Roskilde nelaimės 2000 ir po rugsėjo 11 įvykių, mirtingumas ir
egzistencija, taip pat politiniai (pvz., "Bu$hleaguer" – satyrinė
daina apie prezidentą Bushą), socialiniai klausimai. Labumo žanras - alternative
rock, folk rock, art rock. Vienas kūrinys („You Are“) netgi sakyčiau labai arti
elektroninės muzikos. Aišku visi efektai gitara išgauti, net akustinis pojūtis
artimas elektronikai. Kūriny „Act“ aišku, kad su choriniu dainavimu grupei
prastoka.
Vieną dainą iš kūrinio šį kartą labai sunku pasirinkti: tarp
absoliučiai lyrinės („Thumbling My Way“), absoliučiai grunge stiliaus („Save
You“) ir tokios tarpinės („Love Boat Captain“, beje pastarojoje vis skamba
bitlų frazė „All You Need is Love“). Suteikim šio albumo dainos favoritės
vaidmenį energingai „Save You“.
Kūrinys apie anksti mus paliekančius draugus, ar, kurių nesugebam išgelbėti.
Konkrečiau apie priklausomybę heroinui. Viena, tai Vedderio artimas draugas
Kurtas (iš Nirvanos) prieš aštuonerius metus paliko pasaulį. Dar kitas atvejis
– kaip tik kuriant Pearl Jam šį albumą perdozavęs heroino mirė „Alice in
Chains“ lyderis Layne Staley, taip pat artimas Eddie Vedder draugas.
„Pearl Jam“ (2006)
Aštuntasis studijinis albumas, dar vadinamas Avokado albumu
dėl labai gražaus viršelio. Labai gražiai spalvos suderintos. Po ketverių metų
pertraukos Pearl Jam išleido studijinį albumą ir jisai savo skambesiu yra labai
panašus į pirmykščius grupės albumus – vėl akivaizdžiai grįžta prie nuožmaus,
trankaus skambesio, didelėje dalyje dainų manau vyrauja triženklis bpm. Kita
vertus, kadangi jis toks nuožmus, mažai melodingas, tai nelabai yra už ko
užsikabinti. Gal tai tėra problema, kad šį albumą aš labai mažai klausęs ir šio
albumo muzika nėra išjausta. Bet kuriuo atveju, tai tikrai ne pats
mėgstamiausias albumas. Dainų tematika: nepasitenkinimas JAV politika (vėl
perrinktas Bušas), karas Irake, bedarbystė, bandymas pabėgti nuo praeito
gyvenimo ir viską pradėti iš naujo, kelios dainos buvo įkvėptos Eddie Vedderio
nuostabaus draugo Johnny Ramone mirties (prostatos vėžys).
Kūrinys iš albumo – „World Wide Suicide“. Kūrinys apie karą Irake, tiksliau išliejamas pyktis dėl JAV
užsienio politikos. Iš dalies šis kūrinys įkvėptas Pat Tillman žūties. Šis
jaunuolis buvo profesionalus futbolininkas, bet po rugsėjo 11 įvykių stojo ginti tėvynės – prisijungė prie JAV
kariuomenės ir 2004 metais Afganistane žuvo. Šiam kūriniui buvo sukurtas klipas
(kaip ir „Life Wasted“), kuriame nufilmuotas čilietis gatvės menininkas, žaidžiantis
su rutuliu.
„Backspacer“ (2009)
Devintasis, naujausias studijinis albumas. Geriausias
studijinis albumas nuo „Binaural“ laikų, tikrai vienas iš geriausių „Pearl Jam“
albumų. Trumpiausias visų laikų grupės studijinis albumas, drąsiai telpantis į
LP. Albumo pavadinimas – aliuzija į nostalgiją rašomosios mašinėlėms (seniau
jose egzistavusį Backspace klavišą), kurias Eddie Vedder naudoja rašydamas
laiškus ir tekstus kūriniams, taip pat tai žvelgimas atgal į praeitį, gyvenimą.
Albumo viršelis nuostabus, susidedantis iš 9 komiksų piešinių. Muzikos stiliumi
tai labiausiai popsinis Pearl Jam albumas, bet tai nėra blogai. Kai kurios dainos
labai priminė gerą „The Offsprings“ pankroko stilių, viena daina („Just
Breathe“) tikrai papuola į saldžių romantinių „Coldplay“ dainų kertelę. Savo
nuotaika albumas yra labai teigiamas, labai šviesus, iš esmės dėl to, kad JAV
prezidentu buvo išrinktas Barrack Obama (praeiti du albumai buvo pesimistiniai,
dėl valdžioje buvusio Busho). Iš dalies tekstai kitokie matyt ir dėl Eddie
Vedderio šalutinio projekto – 2007 metų filmo „In The Wild“ garso takelio
kūrybos. Viena daina („Speed of Sound“) yra niūri, liūdnoka, pagardinanti
albumo nuotaiką. Beje, pastaroji daina apie jaunuolį, paskutiniu liekantį
sėdėti bare. Dar smagu tai, kad pirmąją savaitę JAV buvo parduota 7000 vinilų
kopijų – geriausias 2009 metų rezultatas.
Kūrinys iš albumo – „GotSome“. Geras, trankus, pašėlęs kūrinys apie narkotikų platintoją. Tik šiuo
atveju narkotikai – muzika.
Gyvo garso albumai
„Live on Two Legs“
(1998)
Pirmasis grupės oficialus gyvo garso albumas (platininis),
kuriame sudėti kūriniai iš 1998 birželio-rugsėjo mėnesiais vykusių dviejų turų
po rytinę ir po vakarinę JAV pakrantę. Smagu išgirsti, kaip grupė skamba gyvai,
o jie gyvai skamba tikrai gerai. Aš ypatingai vertinu tas grupes, kurios
puikiai pasirodo gyvuose koncertuose.
Daina iš albumo - "Daughter".
Tekstas – apie protiškai atsilikusius vaikus. Gyvam pasirodyme Pearl Jam
įklijavo dar dviejų dainų intarpus – savo W.M.A. ir Neil Youngo "Rockin'
in the Free World". Beje, pastarąją dainą jie koverino savo garsiajame MTV
Unplugged pasirodyme.
„Live on Ten Legs“
(2011)
Gyvo garso albumas/rinkinys, kuriame sudėti kūriniai iš 2003
– 2010 metais vykusių koncertų. Smagu girdėti gyvą Pearl Jam garsą. Tiesa,
labai norėtųsi žinoti, iš kokių tiksliai koncertų tie kūriniai ištraukti
(kuriais metais vykusių, ar yra kūrinių iš to paties koncerto ir pan.), nes
internete išsamesnės informacijos apie šitą albumą nėra. Pavadinimu jis primena
pirmąjį Pearl Jam gyvo garso albumą („Live on Two Legs“). Pastarajame albume
visi kūriniai buvo ištraukti iš skirtingų koncertų, tad labai panašiai gali
tikėtis ir „Live on Ten Legs“, bet tiksliai ir nežinai. Tiesa, šiame rinkinyje
pasigedau „Do The Evolution“ kūrinio. Bet šiaip, gražus rinkinys – prasideda ir
baigiasi trankiomis dainomis, vidurys toks ramesnis. Kaip normaliuose
koncertuose būna :)
Kūrinys iš albumo – „Animal“.
Pearl Jam klasika, išleistas antrajame studijiniame albume „Vs“.
Rinkiniai
„Lost Dogs“ (2003)
Pirmas Pearl Jam rinkinių albumas. Bet čia ne šiaip koks
nors Greatest Hits, o rinkinys kūrinių, kurie nebuvo sudėti į studijinius
albumus. Didžioji dalis buvo išleisti kartu su singlais, o kita dalis taip ir
buvo likusi dūlėti juostose. Su kiekvienu albumu Pearl Jam sukurdavo keletu
dainų daugiau nei sudėdavo į patį albumą, nes anos kitos dainos pagal tematiką
arba pagal savo įtaigumą neįtikdavo studijiniams albumams. Turbūt tuo nevisišku
įtaigumu, o gal dėl išankstinio nusistatymo, kad tai „nurašytos dainos“, šis
albumas neturi kažko tokio ypatingo. Taip ir klausai, kaip rinkinio dainų,
sukurtų atsitiktinai per gerą dešimtmetį. Tiesa, albumas susideda iš dviejų
diskų: pirmajame daugiau ankstyvąją kūrybą (grunge stilių) atitinkančios dainos
(nes nebūtinai visos tos dainos sukurtos kūrybinėje pradžioje), o antrajame
kompakte daugiau eksperimentinės, jausminės, turinčios tarsi gilesnę prasmę ar
atspindinčios vėlyvesniosios Pearl Jam kūrybos ieškojimus. Allmusic šį albumą
vertina 4.5/5 balų, bet savo vientisumu taip aukštai jo nevertinčiau. Taip, yra
įspūdingų dainų, bet vis tik tai rinkinys. Beje, klausant šį albumą mane
persekiojo mintis, kad tas dainas puikiai žinau, tad gal vis tik jos buvo
išleistos ankstesniuose albumuose. Paskui pradėjau skaičiuoti metus. Kai šis
albumas buvo išleistas, buvau 11 klasėj – daugmaž tuo metu pradėjau klausyti
Pearl Jam, tad natūralu, kad tai buvo naujausias albumas, kurio matyt
neatsitiktinai nemažai klausiau, tad dainos pažįstamos ir įstrigusios iki
širdies gelmių.
Na ką, du kompaktai, dvi reprezentacinės dainos iš albumo.
Iš pirmo kompakto visiškai neabejotinai „Yellow Ledbetter“. Sukurta pačioj kūrybinėj pradžioj, 1991 metais, leidžiant
pirmąjį „Ten“ albumą. Mano mėgstamiausia Pearl Jam daina, dažniausiai ją groju
(turbūt vienintelę moku nuo pradžios iki galo), greičiausiai taip smarkiai ji
patinka, nes gitaros partija velniškai primena Jimi Hendrix stilių. Beje,
koncertuose Pearl Jam būna suduria šį kūrinį su Jimio „Little Wings“. O tekstas... Nevienareikšmiškai, nes žodžiai koncertuose
kinta, bet iš esmės apie karą. Eddie Vedder vieno koncerto metu prasitarė, kad
daina apie jo draugą, kurio brolis kariavo Persijos Įlankos kare ir žuvo. Tad
tas draugas ir nežino, ar jo brolis grįš „in the box or in the bag“.
Iš antrojo kompakto paminėsiu vieną kūrinį „Sweet Lew“,
kurio tekstas, pačiam buvo labai įdomu sužinoti, apie legendinį krepšininką Kareem
Abdul-Jabbar, kurio gimtasis vardas yra Ferdinand Lewis Alcindor, Jr. O
reprezentacinis kūrinys – „Last Kiss“.
Tiesiog vat toks vienas įrodymas, kad Pearl Jam labai retom išimtimis groja ir
kitų kompozitorių kūrinius. Last Kiss išleistas 1961 Wayne Cochran atlikėjo.
Šalutiniai projektai
Neil Young „Mirror Ball“
Eilinis jaunuolio, išleidusio begalę įrašų, albumas. Pagal
skaičių – dvidešimt trečiasis, tačiau išskirtinis tuo, kad su juo grojo ne jo
paties grupė „Crazy Horses“, bet „Pearl Jam“. Tiesa, dėl skirtingų įrašų
kompanijų interesų (abu atlikėjai priklausė skirtingoms įrašų kompanijoms),
Pearl Jam pavadinimas albumo virželyje neatsirado, bet grupės nariai yra
atskirai pavardėmis įrašyti kaip albumo muzikantai. Albumas įrašytas per 4
dienas. Turbūt jei ne „Pearl Jam“, albumas nebūtų niekuo išskirtinis.
Daina iš albumo? Ko gero „Downtown“. Geras roko šmotas, kuriame paminėtas tiek Jimi Hendrix,
tiek Led Zeppelin. Ko daugiau reikia, kad suminkštintų mano širdį? :)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą