Kai klausiau bitlų, jų albumų neaprašinėjau, tačiau „Led
Zeppelin“ albumus pradėjau apsirašinėti, sau. Publikavęs čia, bloge, sulaukiau
teigiamų atsiliepimų. Tad Jimio kūrybos pastebėjimais taip pat nusprendžiau
pasidalinti su blogo skaitytojais. Suskaičiau jo diskografiją į tris
dalis.Pirmojoje studijiniai ir gyvo garso albumai išleisti esant gyvam šiam
muzikantui. Antroji – studijiniai albumai išleisti po autoriaus mirties. Ir
trečioji ž gyvo garso albumai išleisti po autoriaus mirties. Pirmojoje dalyje
turim tik 4 albumus,
tačiau iš viso man pavyko gauti ~30 albumų įrašų. Tad antroji ir trečioji dalys bus turiningesnės.
Dėl tos pačios priežasties jos bus publikuojamos neribotoj ateity.
Tad pradėkime nuo pirmosios diskografijos dalies!
„Are You Experienced“ (1967)
Pirmasis albumas „Are You Experienced“ įsiveržė į muzikos
pasaulį kaip kometa. Pats jaunuolis Jimi Hendrix jau turėjo kelių metų sceninę
patirtį, tačiau gimtojoje šalyje kalnų nenuvertęs iškeliavo į Londoną, kur jo
muzika pakerėjo publiką. Ir jo su dviem anglais muzikantais debiutinis albumas
šovė aukštai į chartų viršūnes nusileisdamas tik legendiniam vokalinio
instrumentinio ansamblio The Beatles albumui „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club
Band“, kuris yra išrinktas kaip geriausias visų laikų albumas. Debiutiniu
albumu Jimis pareiškia pasauliui apie savo savitąjį stilių, elektrinės gitaros
virtuoziškumą, panaudodamas ir išpopuliarindamas įvairiausius papildomus
gitaros efektus. Pvz., stiprintuvo grįžtamąjį ryšį ar wah-wah pedalą.
Kita vertus, Jimis
išleido prieš tai pora singlų, kurie Europoje buvo sutikti labai palankiai, tuo
tarpu Amerikoje nesulaukė didesnio susidomėjimo. Tad Amerikoje albumas
populiarumo sulaukė tik dėl to, kad Jimis buvo surengęs koncertinį turą po
Ameriką. Įdomybė, kad amerikonai, išleisdami šį albumą atsisakė trijų dainų,
vietoj jų įtraukdami prieš tai singluose išleistas dainas. Jimis labai pyko,
kad neįdėjo „Red House“ dainos. Amerikonų pasiteisinimas: „Amerikoje bliuzas
nemėgstamas“.
Vieną dainą
išsirinkti iš viso šio albumo yra labai sunku. Šiaip, vėliau išleistame albume
CD formatu kaip bonus trackai buvo sudėtos 6 dainos, kurios buvo išleistos
prieš tai singluose (tarp jų ”Hey Joe” ir ”Purple Haze”, ”The Wind Cries Mary”).
Iš originaliųjų Europos leidimo dainų vėlgi yra baisiai garsių, kurios būtų
tikrai vertos išskirti (”Foxy Lady”, ”Manic Depression”, ”Red House”, ”Fire”).
Tačiau, kai kurie iš šių kūrinių man yra įspūdingesni iš koncertų įrašų, o ne
studijiniai, tad tikiu, kad dar teks galimybė juos paminėti. O šį kartą,
nuosekliai klausant albumą, labai užkliuvo ”MayThis Be Love”
Šis kūrinys puikiai
perteikia krioklio įvaizdį. Em, šią baladę Jimis parašė savo mamai, kuri mirė
Jimio jaunystėje. Tad šiame kūrinyje atsiskleidžia daug švelnių melodijų,
perėjimų, o ir pats kūrinys toks dviejų ritminių figūrų, atskirtų logiškomis
pauzėmis. O ir solo partija yra viena iš jaukiausių albume.
„Axis: Bold as Love“ (1967)
Antrasis „The Jimi Hendrix Experience“ albumas „Axis: Bold
as Love“, išleistas tais pačiais metais kaip ir pirmasis (1967), tačiau nebuvo
toks komerciškai sėkmingas kaip pirmasis. Netgi Amerikoje atidėjo jo išleidimą,
kad nesutrikdytų sėkmingų pirmojo pardavimų. Jimis toliau smaginasi šiame
albume, gal truputį daugiau lyrinių dainų, truputį džiazo elementų. Įrašytas
jis naudojant daugybę tik studijoj galimų efektų, todėl tik pora dainų (”Spanish
Castle Magic” ir ”Little Wing”) buvo dažnai atliekamos gyvai. Pirmą kartą savo
įrašuose panaudojo Leslie speaker ir percussive muted wah-wah effect. Vieninelė
daina ”She's So Fine” albume yra ne Jimi Hendrix kūrybos, o jo bosisto Noel
Redding.
Dar įdomi detalė, kad Jimis Londono taksi paliko šio albumo
finalinius A pusės įrašus, tad staigiai teko permiksuoti visą pirmąją albumo
pusę. Kaip ir visas dainas pertvarkė, tik paskutinės ”If 6 Was 9” negalėjo
sutvarkyt. Bosistas turėjo originalaus masterio kasetinį įrašą, tai jie paėmė
ir perrašė iš namų naudojimo kasetės šią dainą. Daugybė atlikėjų grojo koverius
iš šio albumo: Clapton, Vaughan, Sting, Steve Vai, Joe Satriani, Yngwie
Malmsteen, ”Metallica”, ”Red Hot Chili Peppers”, ”Pearl Jam”. Išskirtinės
dainos?: "Spanish Castle Magic", "Wait Until Tomorrow",
"Castles Made of Sand" ir žinoma pati gražiausia (asmeninė nuomonė)
"Little Wing"
Būtent „Little Wing“
dainoje panaudotas Leslie speaker (elektrinių vargonų efektas), kuriuo
sukuriamas Doplerio efektas (dažnio modifikacija – aukštinamas arba žeminamas
tonas) ir taip išgaunamas specifinis gitaros garsas. O pati daina labai šviesi
ir romantiška su labai saldžiu soliaku. Šį kūrinį Jimis sukūrė apie Monterey
festivalį. Tarsi sutelkdamas visą tą festivalį, visas emocijas, atmosferą į
vieną merginą ir tai menamai merginai parašė šią dainą.
”Electric Ladyland” (1968)
Trečiasis ir paskutinis „The Jimi Hendrix Experience“
albumas ”Electric Ladyland” bene pats žinomiausias ir daugiausia populiarumo
sulaukęs albumas, sugebėjęs pakilti į aukščiausias čiartų pozicijas Amerikoje.
Albumas dvigubas, tad daug muzikos. Du kūriniai viršija 10 minučių trukmę.
Albume įdėtas vienas bosisto autorinis darbas ir du koveriai: "Come On
(Let the Good Times Roll)" (originalas Earl King) ir "All Along the
Watchtower" (originalas Bob Dylan). Pastarosios dainos versija ypatingai
patiko Dylanui ir įkvėpė daugybę nuostabių ateities kartos gitaristų.
Patį albumą Jimis įrašinėjo užsispyrėliškai gludindamas dainas
iki tobulybės, tuo sukeldamas trintį tarp savo komandos narių. Pvz., kūrinys
"Gypsy Eyes" buvo įrašinėjamas >50 kartų. Albume dalyvavo ir
daugiau muzikantų, ne tik trys grupės nariai, pats Jimis be to, kad dainavo ir
grojo, įrašinėjo kai kur ir back vokalą, kai kuriuose kūriniuose grojo
klavišiniais ir bosine gitara. Įspūdingiausios dainos: "Crosstown
Traffic", "Voodoo Chile", "Come On (Let the Good Times
Roll)", "Rainy Day, Dream Away", "All Along the Watchtower"
(šio kūrinio gitaros solo yra vertinamas kaip vienas geriausių per visą muzikos
istoriją) ir, žinoma, pats garsiausias ir žinomiausias šio albumo kūrinys
"Voodoo Child (Slight Return)" (šio kūrinio pradžia yra mano
skambučio melodija!).
Kaip albumą reprezentuojančią dainą pasirinkau "Voodoo Chile", kuri buvo
įrašyta ne su trijule iš grupės, o su keliais Jimio kviestiniais muzikantais.
Tai pats ilgiausias Jimio studijinis įrašas (15 minučių). Kūrinyje skamba
įvairiausių bliuzo stilių. Įrašinėdamas dainą Jimis norėjo sudaryti kokio klubo
ar baro aplinką – pakvietė pašalinių žmonių, kurie kurtų triukšmą. Bet jų
pašaliniai garsai buvo per ne lyg tylūs, tad teko juos atskirai įrašinėti. Tad
iš tiesų labai keista studijiniam įraše girdėti plojimus, palaikymo šūksnius ir
pan.
”Band of Gypsys” (1970)
Paskutinis albumas ”Band of Gypsys”, išleistas 1970 dar
esant gyvam Jimiui. Albume tėra 6 dainos, įrašytos per 4 gyvus koncertus 1969
gruodžio 31 ir 1970 sausio 1 su nauju sąstatu, pavadintu “Band of Gypsys“,
kuriame grojo trys juodžiai: be Jimio dar Billy Cox ir Buddy Miles. Visų 4
koncertų bendra trukmė 5 su puse valandos ir vėliau iš šių koncertų buvo
išleisti dar keli albumai. Be šių naujametinių koncertų trijulė paskutinį kartą
buvo pasirodžiusi tik 1970 sausio 28 Madison Square arenoj, kur Jimis buvo
apsvaigęs nuo LSD, riebiai įžeidė vieną žiūrovę, sugrojo dvi dainas ir paliko
sceną. Na, dėl LSD yra versijų, kad vadybininkai specialiai sugirdė prieš koncertą,
kad išardytų ”Band of Gypsys”.
Albume skaba 6 kūriniai, kurių du (”Changes” ir ”We Gotta
Live Together”) yra Buddy Miles kūrybos, likę 4 (”Who Knows”, ”Machine Gun”, ”Power
To Love” ir ”Message To Love”) Jimio kūrybos. Šiaip, pora kūrinių visą laiką skamba
ta pati ritminė ir bosinė melodija, kurią dubliuoja gitara ir kosmiškai
nuostabios gitaros solo partijos.Pats pagrindinis šio albumo kūrinys – ”Machine Gun” (Third Fillmore East set, 1970 01 01). Ir ne dėl to, kad jis ilgiausias (12:36), bet dėl savo koncepcijos ir išpildymo. Pats Jimis jaunystėje tarnavo metus armijoje, tad ne iš pasakojimų žino įvairius sraigtasparnio, kulkosvaidžių ir bombų sprogimų garsus, būtent kuriuos jis šiame kūrinyje imitavo su gitara. Kūrinys pacifistinis, niekinantis ne tik Vietnamo karą, bet bendrąja prasme karinius konfliktus. Per paskutiniuosius savo gyvenimo metus Jimis dažnai gyvai atlikdavo šį kūrinį ir gyvai jo trukmė varijuodavo nuo 10 iki 20 minučių.
Kas smagu, kad šis gabalas panaudotas puikiame Coen Brothersfilme ”Serious Man”:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą